Psykologisk Livssamtale Praksis

Til fagpersoner - Den svære samtale - Inge Kaldahl

Den "svære samtale"

Hvorfor og hvad gør den svær?

Når man som professionel står overfor at skulle have en såkaldt "svær samtale" med en patient/klient eller pårørende, kaldes det ofte for "Den svære samtale".

Måske er emnet eller beskeden, som skal gives svær, men vi skal være varsomme med at kalde det den "svære samtale", da der er en risiko for at positionere den, man taler med, som værende svær at tale med. Måske er det mere interessant at se på, hvad er det, der gør denne samtale svær for mig som professionel?

Måden vi handler på over for andre og over for os selv, kaldes etikkens domæne. Vi har altid en del af hinandens liv i vore hænder. Etik i "behandler" fagenes praksis handler om et professionelt OG et personligt møde.

Kan vi som professionelle arbejde med og i krydsfeltet mellem det personlige og professionelle? Så når vi skal have en såkaldt 'Svær samtale' tør bruge vores personlige erfaringer professionelt og gør vores professionelle erfaringer personlige.


Planlagte kurser, foredrag og temadage er her: Nyheder.

Inge Kaldahl  •  Aalborg Nordjylland  •  Tlf. 6165 9396  •  inge@ingekaldahl.dk